Виховна та методична робота школи

У 2019-2020 навчальному році виховна робота в школі здійснюється відповідно до  «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів», затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243; Програми виховної роботи для допоміжної школи, рекомендованої Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України від 03.08.2004 №1/11-4052), Указу Президента України від 13.10.2015 року № 580/2015 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 року № 641/2015 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах», інших чинних нормативно-правових документів у системі освіти та науки України.

            Виховні заходи, об’єднані в тематичні місячники, декади, тижні, проводяться згідно з планом роботи школи на 2019/2020 навчальний рік. 

Реалізація основних завдань і принципів виховання здійснювалася в ряді пріоритетних напрямків.

І. Ціннісне ставлення до себе.

З метою  попередження та протидії можливим загрозам життю та здоров’ю  вихованців, у школі-інтернаті проводилися заходи безпеки на можливі ризики виникнення надзвичайних ситуацій, терористичних актів, диверсій, мінування. У жовтні 2019 року був проведений місячник безпеки життєдіяльності учнів «Зробимо життя безпечним!». Упродовж місячника організовані загальношкільні заходи: інтегроване змагання "Пішохід, пішохід, пам’ятай про перехід" для учнів 1-4класів з правил безпечної поведінки учнів на вулицях і дорогах, «Дитина і вулиця» - конкурс малюнків, екскурсії в пожежну частину, театралізована вистава «Кицьчин дім» для учнів 1-4 класів, змагання для старшокласників «Сам собі рятувальник», інформаційна кампанія  на тему "Засоби захисту" за участю фахівців Державної служби з надзвичайних ситуацій, тренінг із виготовлення ватно-марлевих пов’язок згідно з вимогами управління з надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, практичне заняття з відпрацювання плану евакуації зі школи, години спілкування з дітьми різних вікових категорій.

            Щомісячно проводилися заходи  щодо навчання дітей  засобам захисту від впливу небезпечних факторів, викликаних надзвичайними ситуаціями, наданню домедичної допомоги. Найбільш вагомими серед них стали: спортивні змагання до  Олімпійського тижня, змагання для старшокласників «Сам собі рятувальник», вікторина серед учнів 5-11 класів з усіх видів безпеки «Попереджений-захищений», інформаційна година для 6-11 класів «Вогнепальна зброя - не забава. Небезпечність виготовлення та випробування вибухових пакетів, користування мисливськими рушницями, самопалами, ракетами»,  крос-тест «Як діяти у разі знаходження вибухонебезпечного пристрою». У листопаді, травні  проведені Всеукраїнські тижні безпеки дорожнього руху. У школі обладнано та постійно оновлюється стенд «Безпека життєдіяльності».

           Активізувати інтерес до фізичної культури і спорту, здорового способу життя, розвивати прагнення бути фізично здоровою людиною  допомогли різні за тематикою загальношкільні спортивні змагання: відзначення Дня спорту і здоров’я, відзначення  Всесвітнього дня туризму (змагання  з пішохідного туризму за формою гри Квесту, спортивного орієнтування на середніх дистанціях та в естафетах), змагання з загально-фізичної підготовки, змагання з волейболу,  футболу, тенісу та шашок.

    У рамках роботи з профілактики тютюнопаління, алкоголізму, наркоманії,  СНІДу проводилися: анонімне соціологічне опитування учнів школи з метою виявлення поширення куріння в підлітковому та молодшому шкільному віці, дослідження чинників куріння, акції «Цей день без паління!», конкурс «Мій клас - без курців!», випуск інформаційних бюлетенів, валеолистівок членами учнівського самоврядування «За здоровий спосіб життя». На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 514-р «Про затвердження плану заходів на 2017 рік з реалізації Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року» в школі проведені: круглий стіл «Наркотики та СНІД» за участю лікаря-нарколога Томашпільської ЦРЛ, відеолекторій  «Правда про наркотики» за участю представників РЦСССДМ, години спілкування «Профілактика наркозалежності», «Профілактика захворювання на ВІЛ та СНІД», тижні «За здоровий спосіб життя», виховні заходи «Мій улюблений світ без насильства», «Цінуй кожну мить свого життя!».

ІІ. Ціннісне ставлення до людей, сім’ї, родини.

            З метою пропаганди кращих народних та сімейних традицій, творчого розвитку особистості, організації цікавого дозвілля вихованців відбулися:  виховні заходи «Свято вареника», «Андріївські вечорниці», «Новорічні пригоди казкової компанії», «Посвята в старшокласники», вистава «Наталка Полтавка», «Тепло материнських сердець», «Калейдоскоп веселого настрою», «Родинне свято 1 класу», «Дружба єднає щирі серця», «Божевільні закохані», «Прощавай, початкова школо!»; цикли виховних годин «Готовність до шлюбу та сімейного життя»,  «Домашнє вогнище родинне», практичні заняття «Побут і сім’я».

            ІІІ. Ціннісне ставлення до праці.

           Виховними досягненнями цього напрямку стали усвідомлення соціальної значимості праці в житті людини, повага до людей праці, навички самообслуговування та суспільно-корисної праці, морально-психологічна підготовка учнів до майбутньої трудової діяльності. У зв’язку з цим в школі проведені загальношкільні трудові акції: «Я – господар школи», «Турбота» (допомога людям похилого віку на присадибних ділянках), «Чисті четверги», «Листя», «Сніг», «Утримуємо в порядку наші книги і зошити» (ремонт книг і підручників), «Ліс потребує відновлення» (збір шишок, жолудів для поповнення насіннєвого матеріалу), «Скажімо «НІ» сміттєвим лабіринтам», «Квітуче подвір’я школи».

            Профорієнтаційна робота не  обмежується роботою лише зі старшокласниками і ведеться з першого по випускний клас. Профорієнтаційна робота поділена на фази, які відповідають рівневі розвитку дитини. Для кожної фази важливою формою роботи є організація тематичних екскурсій на підприємства з метою розширення світогляду дітей, ознайомлення зі  спеціальностями та професіями виробництв різних галузей, вихованням поваги до людей праці.

            З метою соціалізації учнів, допомоги старшим учням з визначенням професійного життєвого шляху, підготовки їх до самостійного життя,  виховання працелюбного господаря, готовності до життєдіяльності і праці в умовах ринкових відносин, формування в учнів розуміння загальних основ сучасного виробництва, бережливого ставлення до суспільної і приватної власності в листопаді 2019 року проводився тиждень  економічного виховання та ціннісного ставлення до праці. Упродовж тижня були проведені загальношкільні заходи: екскурсії до об’єктів ПСП «Перемога», ярмарок гуртків «Кожен учень хоче знати,  де свої таланти показати», конкурсна програма «Маленькі таємниці великої економіки», години спілкування з циклів «В гостях у гнома Економа» для 1-4 кл, «Цікава економіка» для 5-8 класів, «Основи домашнього господарювання»,  «Людина і світ професій»для 9-11 класів. Під час тижня економічного виховання та ціннісного ставлення до праці діти ознайомились з елементарними економічними поняттями та процесами, ними були набуті моральні  уявлення про міжособистісні стосунки в умовах ринкової економіки, розвивалась готовність до варіативних дій, які стануть підґрунтям для подальшого самостійного збагачення власного економічного досвіду.

          ІV. Ціннісне ставлення до природи.

   Виховними досягненнями цього напрямку є усвідомлення учнями себе як невід’ємної частини природи, вироблення навичок природоохоронної поведінки. В зв’язку з цим у школі були проведені загальношкільні екологічно-трудові  акції: «Я – господар школи», «Встанови годівничку», «Збережи та нагодуй птахів». У вересні - жовтні організовані і проведені екологічні акції «За чисте довкілля», прибирання в центрі села та біля ставу.

Упродовж навчального року проводились екологічні, ботанічні прогулянки до лісу, ставка «Вже брами літа замикає осінь», «Заглянь в природу нашого краю», виховний захід «Барви рідної землі» .

V. Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави

        З метою гідного вшанування подвигу українського народу, його визначного внеску у перемогу Антигітлерівської коаліції у Другій світовій війні, увічнення пам’яті про загиблих воїнів та жертв війни у школі проведено тематичні заходи за темами: «Кривава ціна миру в Європі 45-го та сьогодні» - урок-реквієм до 73-ї річниці завершення Другої світової війни; «Стежками партизанської слави» - виховні години, уроки мужності про  подвиги партизанів та підпільників у період  Другої  світової  війни; тематичний захід вшанування пам’яті жертв фашизму у Другій світовій війні з донесенням до старших учнів положень звернення Президента України; «Нехай ніколи пам'ять нам не зрадить в дорозі до священного вогню...» -  вечір-спогад до 28 жовтня – Дня визволення України від німецько-фашистських загарбників. Організовані екскурсії до Міжнародного дня пам’яті жертв фашизму  за темою «Голокост на Вінниччині», виховний захід «Скорботний слід у пам’яті людській»; бесіди  «Боротьба за визволення Вінниччини». Проведені операції «Пам’ятник» - упорядкування території розташування пам’ятнику загиблим воїнам села.

            З метою вшанування пам’яті осіб, які віддали життя за незалежність і територіальну цілісність України, проявили героїзм у бойових діях при проведенні антитерористичної операції на сході України в школі проведені уроки мужності, години спілкування, засідання «круглих столів» за темами: «Захисти мир на Землі», «Історії героїв війни: «Ми боролись за українську землю», «Український солдат: хоробрість, воля, взаємодопомога, самовідданість, патріотизм», «Воєнна присяга», «Збройні Сили України, їх види», «Захист Вітчизни — обов'язок громадянина». Організовані спортивні  свята до Дня Захисника Вітчизни «Нам заповідана мужність», до Дня Збройних Сил України  «Ми – нащадки славних козаків», виховні заходи: «За Україну, за честь та її волю», «Революція Гідності, охрещена кров’ю». У січні – лютому 2018 педагогічним, учнівським та батьківським колективами проведені благодійні акції для бійців АТО.  

            У рамках відзначення Міжнародного дня інвалідів проведено низку заходів: виставку творчих робіт дітей-інвалідів «Повір у себе», виставку учнівських малюнків «Доброта врятує світ», загальношкільну лінійку «Подаруй дитині мрію» за участю спеціалістів Томашпільського районного центру соціальних служб у справах сім’ї, дітей і молоді, години спілкування «Права дітей на особливу турботу».

            З метою гідного вшанування подвигу Українського народу, його визначного внеску у перемогу Антигітлерівської коаліції у Другій світовій війні, увічнення пам’яті про загиблих воїнів та жертв війни у школі-інтернаті були проведені такі заходи: літературно-музична панорама  до Дня Перемоги  «Пісня у військовій шинелі», відзначення  Дня пам’яті та примирення «Кривава ціна миру в Європі 45-го та сьогодні», екскурсії до музею ім.І.Д.Черняховського у Вапнярській ЗОШ І-ІІІ ст. №1, конкурс дитячого  малюнка на асфальті «Світ без війни», кінолекторій з героїко-патріотичної тематики «Нам заповідана мужність».

 

VІ. Ціннісне ставлення особистості до культури і мистецтва

Виховними досягненнями цього напрямку є знання учнів про види мистецтва та засоби їх виразності, творча самореалізація вихованців у акторській грі, народному та сучасному танці, вокальному та хоровому співі, ораторському мистецтві, малюванні, декоративно-прикладному мистецтві.

            Гуртки, робота яких організована навчальним закладом, відвідували всі учні, що складає 100% від загальної кількості дітей. Діти пільгових категорій, діти девіантної поведінки 100% були охоплені гуртковою роботою. Створений банк даних дітей, зайнятих в гуртках.

      Враховуючи позитивні наслідки роботи, удосконалення та особливого контролю потребують наступні питання:

- підвищення рівня екологічного виховання та природоохоронної діяльності;

- пропаганда педагогічних знань, що зумовлює підвищення педагогічної грамотності батьків.